De afgelopen jaren is Pilates razend populair geworden bij jong en oud omdat je van Pilates op een ontspannen manier lange, slanke spieren krijgt. Pilates is de kunst van het beheerst en bewust bewegen. Er wordt gestreefd naar een optimale balans tussen kracht en flexibiliteit.

Pilates, waar komt het vandaan?

De vader van deze vorm van workout is Joseph Pilates. In de jaren 20 ontwikkelde hij zijn bewegingsprincipes, die hij toepaste in een ziekenhuis. Later opende hij zijn eerste Pilatesstudio in New York. Pilates’ trainingsmethoden waren vooral erg populair onder professionele dansers. Pilates overleed in 1967, maar veel van zijn leerlingen hadden tegen die tijd al eigen Pilatesstudio’s geopend en zijn werkwijze voortgezet.

Pilates, resultaten!

Regelmatige Pilatessessies helpen je om zowel geestelijk als lichamelijk beter in balans te raken. Pilates legt de nadruk op een correcte ademhaling en juiste uitlijning van de rug en het bekken. Tijdens de oefeningen moet je je goed concentreren op je bewegingen en ademhaling. Zo wordt je bewust van je lichaam en leer je hele vloeiende en gecontroleerde bewegingen te maken. Je zult merken dat dit erg ontspannend werkt.
Pilates helpt om lange spieren te kweken. Je zult dus geen body-buildersuiterlijk krijgen, maar wel mooi gedefinieerde armen, benen en een strakkere buik. Traditionele workouts zijn erop gericht om dikke, korte spieren te ontwikkelen. Deze spieren zijn weinig flexibel en daarom gevoelig voor blessures. Pilates daarentegen zorgt ervoor dat de spieren flexibel blijven en daardoor minder snel geblesseerd zullen raken. Ook helpt Pilates om de rug- en buikspieren te verstevigen.